Luk. 12:40 ”Var också ni beredda, ty i en stund då ni inte väntar det, kommer Människosonen."

söndag 28 oktober 2012

Jesus och hans tillkommelse, av Owe Lindeskär.

(Hämtat från Kerygmas senaste nyhetsbrev Höstbrevet 2012)
"Bibelns undervisning om Jesu  tillkommelse omfattas av alla kristna kyrkor. I högmässor och gudstjänster läser man trosbekännelsens ord; ”sittande på Faderns högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda.” Denna bibliska sanning omfattas av alla kyrkor och är därmed inte isolerad till någon udda sekt eller apokalyptisk grupp. Samtidigt vet vi att bibeltexterna om Jesus tillkommelse tolkas olika och därmed uppfattas denna lära på olika sätt inom kristenheten.
Nyligen hade jag en stark upplevelse av denna sanning. Herren uppmuntrade mig att tala mer om Jesu tillkommelse.  Jag kände också en längtan efter att lära känna och förstå dessa texter djupare.
Jag hör från olika håll att förkunnelsen om Jesu tillkommelse är marginaliserad och nästan helt borta och när denna sanning predikas har förkunnelsen glidit bort från uppryckandet mot ett gudsrikesperspektiv. Man menar att Jesu tillkommelse innebär att Guds rike kommer och då handlar det inte om Jesu personliga återkomst på skyarna.
 

Min uppfattning är den att Guds rike kommer i kraft av Jesu kommande. Hans tillkommelse skapar ett Guds rike på jorden. Riket är en följd av att han kommer på himmelens skyar. Det blir inget Gudsrike på jorden om inte Jesus kommer tillbaka.
Attityden till denna bibliska sanning har förändrats under senare tid. Tidigare sjöng man om Jesu tillkommelse, man predikade om detta, man bad och sökte Gud inför denna stora händelse.

För en tid sedan skulle jag predika om Jesu tillkommelse i en pingstkyrka. Ämnet var annonserat och jag bad pastorn att förbereda sångare och musiker på att sjunga sånger i samma ämne. När jag kom till mötet var pastorn ledsen; ”Det blir inga sånger om Jesu tillkommelse eftersom sångare och musiker inte kan någon sådan sång”. Sångare och musiker i en mellanstor församling kunde inte en enda sång om Jesu tillkommelse.
Man hade förlorat det som vi ägde i min ungdom, nämligen tron på Jesu tillkommelse och överlåtelsen till denna bibliska sanning.

Sedan en tid bär jag på en längtan att samla Guds folk i ett antal städer och orter och tala över detta ämne. Inte spekulativt för att skrämma folk med Uppenbarelsebokens alla domar. Men att kalla människorna till ett djupare liv i Gud.
Jag vill undervisa om tre viktiga ting inför denna tidsålders avslutning. Vi måste söka den Helige Andes fullhet, vi skall be om en djupare rening i Jesu blod och för det tredje skall vi vinna människor innan det är för sent. Till detta följer undervisningen om tidstecknen och bibeltexternas skarpa profetior om tiden för Jesu återkomst. Jag ber om att Herren skall öppna dörrar till församlingar i Sverige, där jag får predika denna viktiga sanning…
…Nu tar Jesus ut en brudeskara, som förbereder sig för himmelsfärd. Nu måste detta ämne väckas till liv innan det är för sent."
Av Owe Lindeskär
Beställning av CD med denna undervisning går att göra på hemsidan: http://www.kerygma.se/index.htm

2 kommentarer:

Anonym sa...

Be om en djupare rening? Vad menar Owe här tro?Jag menar vi kan väll inte bli mer rena än vad vi är genom tron på Jesu död på korset.

Anna sa...

Tack för din kommentar.
”En djupare rening…” är, som jag ser det, att leva i ett överlåtet liv, nära Guds hjärta i bön, tillbedjan och bibelläsning varje dag och be om den Helige Andes ledning i sitt liv.
Att leva som sann kristen är i första hand en nära Gudsrelation och inte en religion.
Bönen Fader Vår är en daglig bön som Jesus lärde sina lärjungar att be, där innehållet också visar oss hur vi dagligen bör be. Förlåtelsen är en viktig del. ”Det dagliga brödet” menas både vanlig föda och det ”levande brödet” som är Guds Ord, Bibeln.
En sann frälsning börjar ALLTID med syndabekännelse, ånger och omvändelse från synd.
Gud välsigne dig!